Sök:

Sökresultat:

153 Uppsatser om Paradise Hotel - Sida 1 av 11

Välkommen till Paradise Hotel : En kvantitativ studie om tv-tittares motiv för att titta på Paradise Hotel

Välkommen till Paradise HotelFanny Fellman, Moa Grönroos och Hanna WedénVetenskaplig Rapport B MK045G 7,5 hpHöstterminen 2013-2014Problemformulering och syfteSyftet är att undersöka tv-tittarnas motiv för att titta på Paradise Hotel och hur upplevelsen av programmet påverkar tittarna.Metod och materialEnkätundersökningar där svaren redovisas i stapeldiagram med beskrivande texter.HuvudresultatResultatet vi kom fram till var att majoriteten av tittarna tycker i största allmänhet att dokusåpor är bra. Tittarna följer Paradise Hotel för att se andra människor göra bort sig på TV och de ser på programmet för att det är ett tidsfördriv. Det som underhåller tittarna är spänningen i att bevaka dramat bland deltagare och i gruppen. Den större delen av tittarna påverkas inte av serien och tittarna upplever programmet som att deltagarna enbart deltar för att bli kända senare..

Genus i Paradise Hotel: En innehållsanalys av deltagarna sett ur ett genus- och gestaltningsperspektiv

Avsikten med denna uppsats har varit att granska deltagarna i Paradise Hotel 2013/14 ur ett genus- och gestaltningsperspektiv och undersöka vilka stereotyper som gör sig synliga i programmet. Undersökningen har skett i form av en innehållsanalys med teorierna; bilder och tilltal, genusteori och gestaltningsteori som grund.Det utvalda materialet utgörs av ett strategiskt urval av åtta händelserika scener. I det första analyssteget granskades handlingen i scenerna, därefter gjordes en granskning av innehållet i scenerna utifrån tre olika teorier; bilder och tilltal, genusperspektivet och gestaltningsteorin.Resultaten visar att genusordningen i Paradise Hotel bekräftar bilden av dagens ojämställda samhälle. Alla scenerna reproducerar teorierna om ojämna könsförhållanden och stereotypskapandet..

"Lite snyggare, lite mer partyaktiga, lite mer Paradise" : En kritisk diskursanalys av kön och sexualitet i Paradise Hotel

The purpose of this thesis is to examine how power structures concerning gender and sexuality emerge through the use of language in the Swedish reality show Paradise Hotel. Of particular interest is the representation of heterosexual relations in the show. Because of its interest in the relationship between power, gender and sexuality, the thesis is based on theories from gender and discourse studies. The specific theories referred to are Michel Foucault?s understanding of power, stereotypes according to Stuart Hall, Yvonne Hirdman?s gender system and contract theory, Judith Butler?s heterosexual matrix and R.W.

Entreprenöriell marknadsföring : En studie av framgångsrika företag

Välkommen till Paradise HotelFanny Fellman, Moa Grönroos och Hanna WedénVetenskaplig Rapport B MK045G 7,5 hpHöstterminen 2013-2014Problemformulering och syfteSyftet är att undersöka tv-tittarnas motiv för att titta på Paradise Hotel och hur upplevelsen av programmet påverkar tittarna.Metod och materialEnkätundersökningar där svaren redovisas i stapeldiagram med beskrivande texter.HuvudresultatResultatet vi kom fram till var att majoriteten av tittarna tycker i största allmänhet att dokusåpor är bra. Tittarna följer Paradise Hotel för att se andra människor göra bort sig på TV och de ser på programmet för att det är ett tidsfördriv. Det som underhåller tittarna är spänningen i att bevaka dramat bland deltagare och i gruppen. Den större delen av tittarna påverkas inte av serien och tittarna upplever programmet som att deltagarna enbart deltar för att bli kända senare..

"Är det fel på att jag vill reservera dig?" Diskursanalys av kategoriseringar i Paradise Hotel

Denna uppsats undersöker hur kategoriseringar görs i den svenska realityserien Paradise Hotel. Fokus i uppsatsens analys ligger på hur kategoriseringarna genus och sexualitet skapas, återskapas och/eller utmanas i programmet genom deltagarnas tal och handling. Ämnesvalet grundas i ett intresse av hur media är med och skapar kategoriseringar och dess roll i normaliseringsprocesser kring hur kategoriseringar förväntas vara. Uppsatsen diskuterar de första 33 avsnitten av den sjätte säsongen av det svenska Paradise Hotel. Analysen är strukturerad efter fyra temapunkter; bilden av den Andre, kroppen, motstånd och heteronormativitet.

Alla kollar på det och kollar man inte på det så har man ändå koll på det : En publikundersökning om följare till Paradise Hotel och deras uppfattning kring seriens verklighet

Syfte och frågeställningar: Genom en publikstudie undersöka i vilken utsträckning följare av reality serien Paradise Hotel uppfattar deltagarna och deras relationer som verkliga. I vilken utsträckning uppfattar publiken deltagarna och deras relationer som äkta och verkliga? Hur uppfattar publiken deltagarnas beteende samt agerande i den iscensatta miljön de befinner sig i? Metod och material: Studien är gjord som en kvalitativ publiksstudie där det empiriska materialet består av fyra stycken inledande intervjuer som sedan följs av två fokusgrupper med fyra deltagare i respektive grupp. Materialet transkriberas, kodas och tolkas utifrån Ervin Goffman dramaturgiska perspektiv. Huvudresultat: Efter genomförda fokusgrupper kan slutsatser dras kring den verklighet följare av Paradise Hotel upplever.

Bröd och skådespel åt folket : En kvalitativ analys av realityserien Paradise Hotel och en diskussion om TV4:s och medborgarens roll i offentligheten

Problem: Underhållningsutbudet i TV ökar och televisionens möjligheter att stimulera till debatt och fungera som kunskapskälla riskerar att försvagas. Paradise Hotel, en så kallad realityserie, sändes flitigt i TV4 under våren 2005. Detta program och dess deltagare får stort offentligt utrymme medan många andra program, människor och idéer utesluts från televisionen.Syfte: Vårt syfte är att undersöka Paradise Hotels framställning av genuskategorier och kroppsideal samt att urskilja vilka kulturella mönster som genomsyrar programmet. Vårt syfte är också att diskutera vad Paradise Hotel och TV4:s allt mer underhållningsinriktade programutbud kan tänkas innebära för medborgarnas deltagande i det offentliga livet.Metod: Undersökningen baseras på en kvalitativ dokumentanalys och litteraturstudier. Vårt empiriska material består av tio avsnitt av Paradise Hotel samt material från seriens officiella hemsida.

Publikens Paradis : En kvantitativ enkätstudie

Den här uppsatsen grundar sig i en enkätstudie riktad mot publiken av realityprogrammet Paradise Hotel som sänts på TV3 hösten 2014. Anledningen till denna studie var att se hur publiken mottar programmet, vilket motiv dem har och vilket behov som uppfylls med sitt tittande. Och även där jämföra mellan män och kvinnor och hur ofta dem tittar. Detta för att se varför ett så omtalat program som Paradise Hotel toppat listorna över antal tittare hösten 2014.Teorierna som använts i denna studie är Uses och gratifications-teorin och den danska mediaforskaren Kim Schrøders multidimensionella teori om mottagande. Det främsta materialet samlades in med hjälp av en enkät skapad i Google Docs och som delades via Paradise Hotels officiella facebooksida.

Köns- och heteronormer i ett digitalt paradis

Syftet med den här uppsatsen är att undersöka på vilka sätt köns- och sexualitetsdiskurser kommer till uttryck i sociala medier i relation till framställningen av kön och sexualitet i tv, och vad det kan bero på. Syftet är även att undersöka vilken betydelse meningsreproduktionen och diskurserna på sociala medier kan ha för användarnas föreställningar om kön och sexualitet. Frågeställningarna är: ?Reproduceras köns- och heteronormer under hashtagen #paradisehotelse på Twitter? I så fall, på vilket sätt och vad kan det bero på?? och ?Skulle interaktionen med tv-programmet Paradise Hotel via Twitter kunna ha någon betydelse för Twitter-användarnas föreställningar om kön och sexualitet? I så fall, på vilket sätt??. För att uppnå syftet genomförs netnografi och kritisk diskursanalys av inläggen på hashtagen #paradisehotelse.

Hur verklig är reality-tv? : En studie kring dokusåpan Paradise Hotel utifrån deltagarnas perspektiv

Realityshower och dokusåpor tar allt större plats i våra tv-tablåer och är under ständig debatt. Programmen sänds numera på prime time och finns hela tiden tillgängliga via internet. Just nu är dokusåpan Paradise Hotel mest aktuell och har fått utstå mycket kritik. Detta på grund av de stora mängder alkohol som deltagarna dricker samt programmets inslag av sexuell karaktär.  Genrens namn, reality-tv, ger sken av att det är verkligheten som speglas i programmen, men hur verkligt är egentligen det vi får se? Hur stor makt har produktionsbolaget över deltagarna och hur redigeras det filmade materialet för att locka tittarna? Det är frågor som den här uppsatsen syftar till att försöka besvara.

Verklighetsflykt genom paradiset : En kvalitativ receptionsstudie av Paradise Hotel

Hur läroböcker är utformade och vilket innehåll de har är inte en slump, utan ett resultat av åratal av forskning och ett samhälle i konstant förändring. Idag tar vi det som en självklarhet att ett stort kapitel i biologiundervisningen, såväl på högstadiet som i gymnasiet, tas upp av evolutionen, det vill säga läran om livets utveckling. Så har det inte alltid varit.Denna undersökning ämnar till att se om det finns ett samband mellan sekulariseringen av skolan och hur ämnet evolution har formats i biologiläroböckerna för högstadiet och gymnasiet. En textanalys har gjorts av 20 läroböcker från olika stadier och tidsperioder, resultaten har sammanställts och diskuterats.Sammanfattningsvis kan konstateras att biologiböckernas innehåll har förändrats i takt med dels sekulariseringen av den svenska skolan och dels olika skolreformer som gjorts under 1900-talet. Till detta kan vi addera de framsteg som naturvetenskapen gjort från andra halvan av 1800-talet fram till idag.

Grand Hotel i Lund en fallstudie om ett fristående hotell på en marknad dominerad av kedjor

Abstract: Purpose: The purpose of this study is to describe the situation for independent hotels. With a thorough case study of ?The Grand Hotel in Lund? ,our intentions is to gain knowledge about the demands a hotel must keep up with in order to be a successful independent hotel, in a market dominated by chain-constellations. Methodology: An abductive method is used as the study form the basis for hypothesis. The first part of the thesis, which describes the line of business, is based primary on secondary data.

Att utvärdera AdApt, ett multimodalt konverserande dialogsystem, med PARADISE

This master?s thesis presents experiences from an evaluation of AdApt, a multi- modal, conversational dialogue system, using PARADISE, PARAdigm for Dialogue System Evaluation, a general framework for evaluation. The purpose of this master?s thesis was to assess PARADISE as an evaluation tool for such a system. An experimental study with 26 subjects was performed.

Känsla kontra information i fotokommunikation

Photography has a big role in information sharing today. Especially in the hotel industry where it is the closest thing a customer can get to the product that is being sold. This study intends to find out how you can make use of rhetorical models and techniques of photography to enhance the communication skills of photos of hotel rooms. The main focus was to understand the difference between informative and emotional photographs and what consumers themselves focus on when choosing a hotel, and also how to use the collected information to create a larger buying interest through hotel photography. Using previous research work and quantitative data collection method, we have concluded that the informational and emotional photography methods have obvious differences but also many similarities, and are most effective used together and that the hotel consumer is more aware of the images influence then we assumed..

Känsla kontra information i fotokommunikation

Photography has a big role in information sharing today. Especially in the hotel industry where it is the closest thing a customer can get to the product that is being sold. This study intends to find out how you can make use of rhetorical models and techniques of photography to enhance the communication skills of photos of hotel rooms. The main focus was to understand the difference between informative and emotional photographs and what consumers themselves focus on when choosing a hotel, and also how to use the collected information to create a larger buying interest through hotel photography. Using previous research work and quantitative data collection method, we have concluded that the informational and emotional photography methods have obvious differences but also many similarities, and are most effective used together and that the hotel consumer is more aware of the images influence then we assumed..

1 Nästa sida ->